Op internet zijn twee belangrijke ontwikkelingen gaande:
* Online applicaties worden een nieuwe standaard. Of het nu om e-mail, agenda's, tekstverwerking, of spreadsheets gaat, steeds vaker wordt software niet meer op een computer geïnstalleerd, maar is het functionaliteit die de gebruiker bij de hand heeft als ie online gaat, inclusief documenten. En aangezien we rap naar een 'allways on' tijd toe gaan, heeft de gebruiker dan altijd en overal de beschikking over zijn gereedschappen en zijn data. Daarnaast kan dat geheel dan weer gedeeld worden met anderen. We zitten nu nog in de fase dat die software nog net niet altijd doet wat we willen en dat we niet overal internet verbinding hebben, oftewel dat een en ander nog niet optimaal tot zijn recht komt, maar dat die toekomst er aan zit te komen is zo'n klaar als een klontje
* Daarnaast ontstaan van veel betaalde software-pakketten gratis versies die vaak in een open source omgeving zijn geproduceerd. Van computerbesturings systemen (Linux) tot content management systemen (MMBase) tot Office-varianten (OpenOffice) . Volgens Greg Stein van de Apache Software Foundation zijn de dagen van commercieële software dan ook geteld. In een interview met Macworld wordt hij sprekend opgevoerd als de man die verwacht dat in vijf tot tien jaar met software niks meer te verdienen is, maar wel met de service en de hulp bij het gebruik ervan. Hoe die software dan wel ontwikkeld wordt? Door de open source communities, door actieve betrokken bouwers die met zijn allen betere software willen hebben en ontwikkelingen.
Stein stelt het extreem, maar in een afgezwakte vorm zien we nu al gebeuren wat hij voorspelt. Van bijna alle online Web 2.0 software verschijnen gratis versies waarmee in eenvoudige omstandigheden prima gewerkt kan worden, maar wie meer wil (functionaliteit, service, e.d.) moet een bedrag betalen. En waar het vroeger kapitalen kostte om video of audio te monteren, wordt de software waar dat nu mee kan gratis op iedere Apple computer meegeleverd. Ook hier: je kunt gratis van start, maar wie meer wil moet de portemonnaie trekken. De 100 % zullen we niet halen, maar dat 90 % van de mensen straks voldoende heeft aan de gratis pakketten, dat denk ik ook.